Ten kalkulator policzy koszty związane z zakupem lokalu mieszkalnego zarówno na rynku pierwotnym jak i wtórnym. Wprowadź liczby w białe pola. Pola niebieskie są obliczane automatycznie (i nie można ich edytować). Całkowita suma wszystkich kosztów znajduje się na samym dole.
Z zakupem mieszkania (lub domu) wiąże się kilka ważnych kosztów. Aby je obliczyć w powyższym kalkulatorze należy wybrać na jakim rynku jest kupowana nieruchomość. Czy jest to rynek pierwotny (zakup od dewelopera) czy rynek wtórny (zakup od poprzedniego właściciela, najczęściej osoby prywatnej). Następnie należy wprowadzić cenę zakupu tej nieruchomości. Jeżeli wybraliśmy rynek pierwotny należy wpisać cenę brutto (zawierającą 8% VAT). Przy zakupie na rynku wtórnym od osoby prywatnej VAT nie występuje.
Pierwszym kosztem, który policzy dla nas kalkulator jest PCC (Podatek od Czynności Cywilnoprawnych), którego stawka wynosi 2% od ceny nieruchomości na rynku wtórnym. Płacimy ten podatek u notariusza podczas podpisywania umowy przenoszącej własność mieszkania. Przy zakupie na rynku pierwotnym nie płacimy tego podatku.
W dalszej kolejności należy wprowadzić koszty usług u notariusza. Zazwyczaj są to kwoty 1000zł – 1500zł dla przeciętnego mieszkania, ale będą one większe dla większych wartości transakcji. Najlepiej zadzwonić do kilku kancelarii i poprosić o wycenę. Należy podać wartość nieruchomości, oraz czy będzie to tylko umowa przeniesienia własności (co jest możliwe gdy płacimy gotówką) czy będzie też wymagana umowa przedwstępna (co jest konieczne przy płatności kredytem hipotecznym). Dopytać też należy o koszty dodatkowe u notariusza tzn koszty wypisów, ewentualnego wpisania hipoteki (jeśli kupujemy na kredyt) i innych opłat sądowych. Ważne aby notariusz podał nam ceny brutto (z VAT).
Jeśli korzystamy z pośrednika przy zakupie będziemy musieli zapłacić wynagrodzenie za jego usługę. Stawki są różne. Zazwyczaj wynoszą od 1,5% do 3,0% ceny nieruchomości. Należy pamiętać, że do tej kwoty też należy doliczyć VAT (stawka 23%). W tym polu kalkulatora należy wprowadzić wartość procentową z VAT. Przykład: Jeżeli biuro pobiera prowizję 3% plus VAT to należy wpisać 3,69%. Jeżeli mamy umówioną prowizję wyrażoną w stałej kwocie w złotówkach (np. 6.000zł) to w tym polu najlepiej wpisać 0%, a kwotę prowizji wprowadzić w polu poniżej.
W tym polu możemy wpisać dodatkowy koszty, które chcemy uwzględnić. Np koszt wyceny nieruchomości. Koszt uzyskania kredytu hipotecznego (jeśli korzystamy) itp. Każda wprowadzona tu kwota zostanie doliczona do sumy kosztów.
15 banków w jednym miejscu
Wygoda i oszczędność czasu
Gwarancja: oferta taka sama jak w banku, żadnych dodatkowych opłat